باسمه تعالی
مهدی
(علیه
السلام) در ادیان و
ملل دیگر
همانطور
که در
مباحث دیگر ذکر
شد، اعتقاد به
منجی از سرشت
الهی انسانها نشأت
میگیرد و همین
اعتقاد است که
امید را در
قلبها زنده میکند.
ولی بصورت عام
این اعتقاد در
کتب اقوام
باستان انعکاس
پیدا کرده است،
با اینکه روایت
منجی، روایتی
است اختلاف
برانگیز، ولی
جلوه آن در
تمامی ملل
خودنمایی میکند،
که البته زاییده
این اعتقاد بسیاری
از مذاهب است.
ولی پیشگوییهایی
که در میان
ملل مرسوم
بود، صد البته
ارتباطی انکارناپذیر
با منبعی فرامادی
(وحی) دارد زیرا
که در تمامی
ملل، از شرق
تا غرب عالم،
خداوند پیامبری
را فرستاده
است که این نوید
را تبیین
نموده یا ثبت
در کتابهایشان
بوده است و این
اختلافاتی که
بعضاً در
ابعاد وجود
منجی به چشم
میخورد،
سرچشمه از
تجربیات و گرد
و غبار تاریخ
دارد و قبل از
بیان این عقاید
در اقوام و ادیان
گذشته، یادآوری
میشود که شیعه
مطمئناً با
همه این عقاید
موافق نیست
ولی اشاره به
آنها تذکری
است برای
اثبات وجود
منجی.
پس در این
بخش به بشارات
کتب آسمانی
گذشته و عقاید
موجود در ملل
گذشته نسبت به
منجی میپردازیم:
مهدی (علیه السلام) در
عهد عتیق:
در 35
بخش از مزامیر
150 گانه نیز
ظهور منجی
موجود است (زبور
وداوود):
"زیرا
که شریران
منقطع خواهند
شد، و اما
منتظران
خداوند، وارث
زمین خواهند
شد. هان بعد از
اندک زمانی شریر
نخواهد بود و
..." (کتاب فرامیر،
فرمور،
بعد 37، 90، 12)
در کتاب
اشعیا
نبی: "و نهالی
از تنه لیی
بیرون آمده،
شاخهای از ریشههایش
خواهند شگفت و
روح خدا بر او
قرار خواهند
گرفت و ... مسکینان
را به عدالت
داوری خواهد کرد
و به جهت
مظلومان زمین
به راستی حکم
خواهد کرد."
(فصل 11، بندهای 1-
10).
و
در این کتاب
شرح مختصری
است بر احوالات
ظهور:"گرگ
با بره سکونت
خواهد کرد و
پلنگ با
بزغاله خواهد
خوابید و
گوساله و شیر
پرواری با هم
و طفل کوچک
آنها را خواهد
راند... و در
تمام کوه مقدس
من، ضرر و
فسادی
نخواهند کرد،
زیرا که جهان
از معرفت
خداوند پر
خواهد شد و بر
این انتظار
الهی تاکید میکند:
اثر چه تاخیر
نماید برایش
منتظر باش، زیرا
که البته
خواهند آمد و
درنگ نخواهد کرد."
(کتاب مقوی
نبی، فصل 2، بندهای
1- 10).
مهدی (علیه السلام) در
عهد جدید (اناجیل
و ملحقات):
در اناجیل
مختلف سخن
درباره او
آمده است: "همچنانکه
برق از شرق
ساطع شده تا
مغرب ظاهر میشود،
ظهور پسر
انسان نیز چنین
خواهد شد ... و
آنگاه علامت
پسر انسان در
آسمان پدید
گردد. و در آن
وقت جمیع طوائف
زمین سینهزنی
کنند و پسر
انسان را ببینید
که بر ابرهای
آسمان با قوت
و جلال میآید
..." (انجیل متی،
فصل 24، بندهای 27
و 30).
و
همین انجیل
درباره
انتظار سخن میراند:
"لهذا
شما نیز حاضر
باشید، زیرا
در ساعتی که
گمان نبرید،
پسر انسان میآید."
(فصل 24، بند 37 و 45).
و
انجیل مرقس
درباره وظایف
منتظران میگوید:
"ولی آن روز و
ساعت را غیر
از پدر، هیچکس
اطلاع ندارد،
نه فرشتگان در
آسمان و نه
پسر هم، پس
برخود و بیدار
شده، دعا کنید،
زیرا نمیدانید
که آن وقت کی
میشود." (انجیل
مرقس،
فصل 14، بندهای 26،
27، 31 و 33).
نکته
جالب درباره اناجیل: "کلمه
پسر انسان
مطابق نوشته
ماکس آمریکایی
در کتاب قاموس
کتاب مقدس، 80
بار در انجیل
و ملحقات
آن (عهد جدید) تکرار
شده که فقط 30
مورد آن با عیسی
(علیه
السلام) مسیح قابل
تطبیق است و 50
مورد دیگر توضیحاتی
درباره منجی
است که در آخر الزمان
ظهور خواهد کرد
و عیسی (علیه السلام) با او خواهد
آمد و او را
جلال خواهد
داد و از ساعات
و روز ظهور او
جز حضرت
پروردگار کسی
اطلاعی ندارد."
مهدی (علیه السلام) در کتب
مقدسه هندیان:
تذکر
نکتهای
ضروری به نظر
میرسد: از
منظر تشیع این
کتب، کتابهای
آسمانی به
حساب نمیآیند
بلکه
اقتباساتی از کتب
آسمانی گذشته
هستند و برپاخواسته
از سرشت
انسانهای پاک
میباشند و این
پیشگوییها باید
منحصراً
از منابع وحی
باشند.
در کتاب
باسک از کتب
مقدسه هندیان چنین
آمده: "دو دنیا
تمام شود به
پادشاهی
عادلی در آخر
زمان که پیشوای
ملائک و پریان
و آدمیان باشد
و حق و راستی
با او باشد و
آنچه در دریاها
و زمینها و
از آسمانها
پنهان باشد
همه را بدست
آورد و ..."
در کتاب
شاکمونی
از کتب معتبر
و مقدس چینیان
آمده است: "پادشاهی
و دولت دنیا
به فرزند سید
خلایق و در دو
جهان کشن (در
لغت هندی اسم
پیامبر اسلام است)
تمام شود و
کسی باشد که
بر کوههای
مشرق و مغرب
عالم حکم
براند و فرمان
کند و بر
ابرها سوار
شود و ..."
در کتاب
وشن حوک
درباره عاقبت
جهان میخوانیم:
"سرانجام دنیا
به کسی برگردد
که خدا را
دوست دارد و
از بندگان خاص
او باشد و نام
او فرخنده و
خجسته باشد."
در کتب
دیگر هندیان
از جمله دارتک
دیده با تکیل
شابو سرگان
جلوههایی از
این موعود
جهانی را میبینیم.
مهدی (علیه السلام) در
منابع زردشتیان:
در کتاب
زند از کتب
مقدسه زردشتیان
درباره عاقبت
جهان به این
صورت بحث شده
است: "آنگاه از
طرف اهورا
افراد به ایزدان
یاری میرسد،
پیروزی بزرگ
از آن ایزدان
میشود و اهریمنان
را منقرض میسازند.
بعد از پیروزی
ایزدان و
برانداختن
تبار اهریمنان،
عالم کیهان،
به سعادت اصلی
خود رسیده،
بنی آدم بر تخت
نیکبختی
خواهند نشست ..."
در کتاب
جاماسبنامه
از تحریرات جاماست (از
بزرگان دین
زردشت) این چنین
خصوصیات را
شرح میدهد:
مردی بیرون آید
از زمین تا
زمان، از
فرزندان هاشم،
مردی بزرگ سر
و بزرگ تن و
بزرگ ساق و بر
دین جد خویش
باشد، با سپاه
بسیار روی به
ایران مهد
آبادانی و زمین
را پر از عدل و
داد کند.
و
جای دیگر گوید:
"از فرزندان پیامبر
(آخرین) شخصی
در مکه پدیدار
خواهد شد که
جانشین آن پیامبر
است و پیرو دین
جد خود میباشد
از عدل او گرگ
با میش آب میخورد
و همه جهان به
آیین مهرآزمای
(محمد) خواهند
گروید."
قسمتهای
دیگری از پیشگوییهای
زردشت از بهمن
پشت به تفصیل
آمده است.
در کتاب
زند و هوهومن
لیسن از ظهور سوشیانس
(نجات دهنده
بزرگ جهان)
خبر داده است:
"نشانههای
شگفتانگیزی
در آسمان پدید
آید که به
ظهور منجی
دلالت میکند
و فرشتگان از
شرق و غرب به
فرمان او
فرستاده میشوند
و به همه دنیا
پیام میفرستد."
اعتقاد
به ظهور سوشیانس
در میان ملت ایران
باستان آن قدر
ریشهدار است که
در جنگ قادسیه
پس از شکستهای
پیدرپی ایرانیان
یزدگرد سوم،
رو به کاخ پرشکوه
مدائن میکند
و میگوید:
"درود بر تو
باد. من اکنون
از تو روی بر
میتابم تا آنگاه
که با یکی از
فرزندان خود که
هنوز زمان
ظهور آن فرا
نرسیده است
بسوی تو باز
گردم." (جاماسب
نامه صفحه 121 و 122)
که
البته در عقیده
تشیع مهدی (علیه
السلام) موعود،
فرزند دختری یزدگرد
سوم هم به
حساب میآید.
زیرا که دختر یزدگرد
سوم همسر امام
سوم شیعیان
(امام حسین(علیه
السلام)) و حسین (علیه
السلام) نیز جد نهم
مهدی (علیه السلام) موعود است.
مهدی (علیه السلام) در ملل
مختلف:
در
این بخش سعی
بر آن رفته
است که با
مختصرترین
عبارات گوشهای
از این
اعتقادات در
ملتهای
مختلف را بیان
کنیم.
ایرانیان
باستان معتقد
بودند که گرزا
سپه قهرمان
تاریخی آنان
زنده است و
صدهزار فرشته
او را پاسبانی
میکنند تا
روزی قیام کند
و جهان را
اصلاح کند.
1-
نژاد
اسلام بر این
عقیده است که
از مشرق زمین یک
نفر برخیزد و
تمام قبایل
اسلام را متحد
سازد و آنها
را بر دنیا
مسلط سازد.
2-
نژاد
ژرمن معتقد
بود که یک نفر
فاتح از طرف
آنان قیام نماید
و ژرمن را بر
دنیا حاکم کند.
3-
اهالی
صربستان
انتظار ظهور مارکوکرالیویچ
را داشتند.
4-
یهودیان
معتقدند که در
آخر الزمان
ماشیع
(مهدی بزرگ)
ظهور میکند و
ابد الابد
در جهان حکومت
میکند ولی او
را از اولاد
اسحاق میدانند
در صورتیکه به
وضوح بیان میدارد
که او از
اولاد اسماعیل
است.
5-
مردم
اسکاندیناوی
معتقدند که
برای مردم
بلاهایی میرسد.
جنگهای جهانی
اقوام را
نابود میسازند.
آنگاه اودین
یا نیروی الهی
ظهور کرده و
بر همه چیره
میشود.
6-
یونانیان
گویند کایوبرگ،
نجات دهنده
بزرگ، ظهور کرده
و جهان را
نجات خواهد
داد.
7-
اقوام
آمریکای مرکزی
معتقدند که کوتزلکومل،
نجات بخش جهان،
پس از بروز
حوادثی در
جهان پیروز
خواهد شد.
8-
چینیها
نجات جهان را
بدست فردی به
نام کرشنا
میدانند.
9-
اقوام
اروپای مرکزی
در انتظار
ظهور بوخس
میباشند.