نمایش مناسبت نامه ها بر اساس تقویم سالانه نمایش مناسبت نامه ها بر اساس فهرست مناسبت های اسلامی نمایش مناسبت نامه ها بر اساس موضوعات جستجو در قسمت مناسبت نامه
شهادت امام جواد (علیه السلام) > كليدی طلايی [ 1394/06/23 ] Occasion
 
ارسال برای دوستان ارسال نظر یا سوال امتیازبندی
  امتياز مناسبت نامه : 0 از 10              تعداد رای: 0 امتیازبندی
ذخیره PDF چاپ

 باسمه تعالي

« كليدی طلايی »

گاهی در پيچ و خم زندگی، همه درها به روی انسان بسته می­‌شود. هر چه با خود می­‌انديشيم و به هر چاره‌­ای اقدام می­‌كنيم، گويی هيچ قفلی از كار گشوده نمی­‌شود. در اين شرايط، چاره چيست؟ آيا شاه­‌كليدی می­توان يافت كه به قفل­های زندگی كارگر باشد و بتواند آدمی را از بن‌بست برهاند؟

امام جواد (عليه السلام) كليدی طلايی را به پيروان خويش معرفی می‌نمايد كه چه در مشكلات مادی و چه در بن‌بست های معنوی راهگشاست. آن حضرت می­‌فرمايد:"...اگر درهاى آسمان­ها و زمين­ها بر كسى بسته شود، با رعایت تقوای الهی، راهى براى نجاتش گشوده مى‌شود..."(1). در حقیقت امام جواد (علیه السلام) تقوا یا همان "دوری از گناهان و انجام واجبات الهی" را کلید طلایی رهایی از بن‌بست های زندگی معرفی می‌کند.

اين كلام راهگشا، از وعده­‌های­ الهی که ریشه در آیات قرآن کریم دارد، پرده بر می­‌دارد. خدای مهربان به صراحت در فرازی از آيه 2 سوره طلاق می­‌فرمايد: "... هر کس تقوای الهی پیشه کند، خداوند راه نجاتی برای او فراهم می‌کند"(2). گفتار امام جواد (عليه السلام) در كنار اين آيه، از اميدبخش‌‏ترين وعده‌هايی است كه توجه به آن، دل را صفا و جان را نور مى‏‌بخشد، پرده‌‏هاى ياس و نوميدى را مى‌‏درد، نور اميد را به قلب مى‏‌تاباند و به تمام افراد با تقوا، وعده نجات و حل مشكلات مى‏‌دهد.

در حديثى از ابوذر غفارى نقل شده كه رسول خدا (صلي الله عليه و آله و سلم) فرمود: "من آيه‏‌اى را مى‌‏شناسم كه اگر تمام انسانها دست به دامن آن زنند، براى حل مشكلات آنها كافى است". سپس آيه مذکور را تلاوت فرمود و بارها آن را تكرار كرد.(3) در حديث ديگرى از پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) نقل شده كه در تفسير اين آيه فرمود: " خداوند پرهيزكاران را از شبهات دنيا و حالات دشوار مرگ و سختی­‌های روز قيامت رهايى مى‏‌بخشد"(4). اين تعبير دليل بر اين است كه گشايش امور براى اهل تقوا، منحصر به دنيا نيست، بلكه قيامت را نيز شامل مى‏‌شود. در حديث ديگرى از همان حضرت آمده است:" هر كس بسيار استغفار كند (و لوح دل را از زنگار گناه بشويد)، خدا براى او از هر اندوهى گشايشى و از هر تنگنايى راه نجاتى قرار مى‏‌دهد."(5)

جمعى از مفسران گفته‌‏اند كه اين آيه، در باره "عوف بن مالك" نازل شده كه از ياران رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) بود. دشمنان اسلام فرزند او را اسير كردند. لذا او به محضر پيامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) آمد و از اين ماجرا و همچنین فقر و تنگدستى خویش شكايت كرد. آن حضرت فرمود: "تقوا را پيشه كن و شكيبا باش و بسيار ذكر «لا حول و لا قوة الا بالله» را بگو". او اين كار را انجام داد. روزی هنگامی که عوف در خانه‌‏اش نشسته بود، فرزندش از در، درآمد. سپس معلوم شد كه فرزند او از يك لحظه غفلت دشمن استفاده كرده و فرار نموده و حتى شترى از دشمن را نيز با خود آورده است. اينجا بود كه آيه فوق نازل شد و از گشايش مشكل اين فرد با تقوا و فراهم آمدن روزى او (آن هم از جايى كه انتظارش را نداشت) خبر داد.(6)

ذكر اين مطلب نيز لازم است كه هرگز مفهوم این آيه و روایت امام نهم (علیه السلام)، اين نيست كه انسان تلاش و كوشش براى زندگى را به دست فراموشى بسپارد و بگويد در خانه‏ مى‏‌نشينم و تقوا پيشه مى‌‏كنم و مشكلاتم برطرف می گردد. نه! هرگز مفهوم آيه چنين نيست؛ بلکه هدف، تقوا و پرهيزكارى توأم با تلاش و كوشش است. اگر با اين حال درها به روى انسان بسته شد، خداوند گشودن آنها را تضمين فرموده است.

لذا در حديثى مى‏‌خوانيم كه "عمر بن مسلم"، (يكى از ياران امام صادق (علیه السلام)) مدتى خدمت آن حضرت نيامد. امام صادق (علیه السلام) جوياى حال او شد. اصحاب عرض كردند: او تجارت را ترك گفته و رو به عبادت آورده است. امام (علیه السلام) فرمود: "واى بر او، آيا نمى‌‏داند كسى كه تلاش و طلب روزى را ترك کند، دعايش مستجاب نمى‏‌شود؟"

سپس آن حضرت فرمود:" جمعى از ياران رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) وقتى آيه «و من يتّق الله يجعل له مخرجاً و يرزقه من حيث لا يحتسب» نازل شد، درها را به روى خود بستند و رو به عبادت آوردند و گفتند:" خداوند روزى ما را عهده‌‏دار شده است!" اين جريان به گوش پيامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) رسيد، كسى را نزد آنها فرستاد كه چرا چنين كرده‏‌ايد؟ گفتند: "اى رسول خدا! چون خداوند تامین روزى ما را بر عهده گرفته است، ما مشغول عبادت شده ايم". رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود:" هر كس چنين كند، دعايش مستجاب نمى‌‏شود، بر شما باد كه (هم) تلاش کنید و (هم) طلب نمایید"(7).

آری! عمل به واجبات الهی ‌و ترك محرمات، كه امام نهم (عليه السلام) از آن با عنوان "پرهيزكاری" تعبير می­‌نمايد،‌ كليدی طلايی در زندگی است كه بر طبق وعده صريح خداوند، سبب گشايش در كارها و نجات از بن بست‌ها(8)، چه در دنيا و چه در قيامت می گردد.

(برگرفته از "تفسير نمونه"، تاليف: "آيت الله مكارم شيرازی" (همراه با تصرف و اضافات))

سایت رشد، فرارسیدن آخر ماه ذی القعده، سالروز شهادت

مظهر جود و سخاوت و آینه تمام نمای تقوا و نزاهت

حضرت امام محمد بن علی الجواد (علیه السلام)

را به تمامی مسلمانان، به خصوص شما دوست گرامی تسلیت می گوید.

 پایگاه اسلامی شیعی رشد


پاورقی ها:

1- قال الامام محمد بن علی الجواد (عليه السلام): "...لو كانت السموات و الارضون رتقا على عبد، ثم اتقى الله تعالى لجعل له منها مخرجاً..." (کشف الغمه، جلد 2، صفحه 346)

2- "... و من یتق الله یجعل له مخرجا..." (سوره طلاق، آیه 2)

3- قال رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم): "انى لا علم آية لو اخذ بها الناس لكفتهم: «و من يتََّق الله يجعل له مخرجاً ...»" قال اباذر: "فما زال يقولها و يعيدها" (تفسیر مجمع البیان، جلد 10، صفحه 306)

4- قال رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم): "من شبهات الدنيا و من غمرات الموت و شدائد يوم القيامة" (تفسیر نور الثقلین، جلد 5، صفحه 356، حدیث 44)

5- قال رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم): "من اكثر الاستغفار جعل الله له من كل هم فرجا و من كل ضيق مخرجا" (تفسیر نور الثقلین، جلد 5، صفحه 357، حدیث 45)

6- تفسیر مجمع البيان، جلد 10، صفحه 306 - همين ماجرا در تفسير" فخر رازى" و" روح البيان" هم با تفاوتهايى آمده است.

7- کافی، جلد 5، صفحه 84

8- البته وعده الهی در خصوص گشایش در کارها و نجات از بن بست­ها، لزوما به معنی تحقق خواسته­های انسان مطابق میل و اراده آدمی نیست؛ بلکه چه بسا خواسته انسان منطبق بر مصالح کلی او نیز نباشد. بنابر این، تحقق این وعده الهی به معنی خروج آدمی از بن بست­ها و باز شدن راه گشایشی برای اوست؛ خواه این گشایش مطابق خواسته خود او نیز باشد و یا آنکه مسیری کاملا متفاوت در پیش پای او قرار گیرد. همچنین برخی از ناملایماتی که ما آن ها را بن­بست زندگی می دانیم، نظیر مرگ، بیماری و ... نه تنها در معادلات حقیقی و معنوی، بن بست محسوب نمی­گردد، بلکه در صورت استفاده صحیح از آن­ها، فرصتی مغتنم و یا قسمتی متفاوت از مسیر زندگی بشر به حساب می آیند.

 
Related Topics Related Topics