باسمه تعالی
« مسیر کامیابی »
ترس، یک واکنش احساسی نسبت به یک تهدید یا یک خطر است. رمز این نکته که وقتی کودک بودیم، از تاریکی و یا برخی جانوران کوچک میهراسیدیم، همین احساس خطر بود که هرچند به ناحق، اما بالاخره گریبانگیرمان میشد. لذا اگر خوب بیاندیشیم، در مییابیم که گاهی این، احساسهای غیر واقعی هستند که ترس و هراس را در وجود انسان ایجاد میکنند. بر این اساس، چه بسا دانستن و تحلیل صحیح موضوعات، کلید غلبه بر ترس و حذر آدمی باشد.
مرگ نیز یکی از این حقایق است که شاید اغلب ما حتی از بردن نام آن و اندیشه کردن پیرامونش نیز حذر میکنیم. اما حقیقت آن به گونهای متفاوت است ...
به امام جواد (علیه السلام) عرض شد: چرا مسلمانان از مرگ کراهت دارند؟ حضرت فرمود: "زیرا آن را نمىشناسند و خوش ندارند. اگر آن را مىشناختند و اگر به راستى از دوستان خدا بودند، آن را دوست مى داشتند و مىدانستند که آخرت، براى آنها از دنیا بهتر است."
سپس حضرت فرمود: "چرا کودک و دیوانه از خوردن دارویى که بدنش را پاکیزه و دردش را بر طرف مىکند، امتناع مىورزد؟"
آن فرد جواب داد: به سبب ناآگاهی آنها نسبت به سودمندى دارو.
سپس امام جواد (علیه السلام) فرمود: "سوگند به آن که محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) را به حق به پیامبرى برانگیخت، کسى که براى مرگ چنان که شایسته آن است آماده شود، مرگ براى او از این دارو نسبت به این بیمار سودمندتر است. آگاه باشید اگر آنها بدانند مرگ به چه نعمتهایى منجر مىشود، آن را خواستار مىشوند و بیش از آن چه خردمند دور اندیش، طالب دارو براى دفع آفات و تأمین سلامت است، خواستار آن مىشدند."
آری، اگر اینگونه بنگریم، مرگ برای مؤمن آرامشی پس از طوفان است و لنگرگاهی است که کشتی طوفان زده دنیا در ساحل آن آرام میگیرد و طعم شیرین وصال محبوب را در جام آن میچشد. براستی اگر تراز اعمال انسان مثبت باشد و او به کشتی پوسیده دنیا دل نبندد، آیا هرگز از این ساحل آرامش میهراسد؟
(برگرفته از کتاب "المحجة البیضاء"(1) تألیف: ملا محسن فیض کاشانى (با تلخیص و اضافات))
سایت رشد فرارسیدن دهم ماه رجب، سالروز میلاد
وارث علم اولین و آخرین و حجت بالغه رب العالمین
حضرت امام محمد بن علی الجواد (علیه السلام)
را به تمامی مسلمانان، به خصوص شما دوست گرامی تبریک و تهنیت میگوید.
پایگاه اسلامی شیعی رشد
پاورقی ها:
1ـ متن حدیث فوق، از ترجمه فارسی کتاب المحجة البیضاء، با نام "راه روشن" توسط آقای سید محمد صادق عارف، اقتباس گردیده است.
|