باسمه
تعالی
«
قربانگاهی
برای هوای نفس
»
امام
صادق (علیه
السلام)
فرمودند:
«هنگام
ذبح قربانی،
گلوی هوای نفس
و طمع را قطع
کن.»(1)
از
این بیان و نظایر
آن بدست میآید
که ذبح قربانی،
رمزی از تهذیب
روح و تطهیر
قلب از رذائل
اخلاقی است که
مردان خدا و
سالکان راه فضیلت
و تقوا، پس از
یک عمر مجاهده
و جنگ با وسواس
شیطان و
هوسهای فتنه
انگیز نفس
اماره، موفق
به غلبه بر تمایلات
افراطی نفس میشوند
و او را از پای
درمیآورند.
در نتیجه هم
خود از شر
جنایات نفس
راحت میگردند
و هم دیگران
از خطرات هواپرستیها
و هوسبازیهای
آنان مصون و
محفوظ میمانند.
چنانچه امیرالمومنین
در توصیف آن
دسته از تربیت
یافتگان در
مکتب دین میفرمایند:
«(مرد
خدا شناس آخربین
در اثر مجاهده
و ریاضت دادن
نفسش،
انسانی شده
که) شهوتش
مرده و خشمش
فرو نشسته است،
مردم پیوسته
به خیر و صلاح
او چشم دوختهاند
و از شر و بدیهایش
آسوده گشتهاند.»(2)
پس
بنا بر این
روز عید قربان،
روز جشن شرف
برای عالم
انسان است
یعنی روزی است
که انسان به
شرف عالیترین
درک خود رسیده
و در پرتو نور
معرفت و شناسایی
مبدأ اعلی
عملاً دنیا را
فدای خدا کرده
و كالای اندك
را با نعمت
جاودانه،
معاوضه نموده است.
و
لذا مقتضی است
که عالم
انسانی این
روز را جشن
بگیرند؛ هم
برای اعلام
این درجه از
ارتقاء روحی و
ارتقاء فکری و
هم به افتخار
آن دو انسان نمونه
و دو سرمشق
عالی توحید،
(حضرت ابراهیم
و حضرت
اسماعیل (علیهما
سلام)) که
با عمل اعجاب
بر انگیز خود
دیده دنیای
مادی را در
برابر آفتاب
روح الهی خود
خیره ساختند و
سند زنده ای
به دست
جهانیان
دادند که
علیرغم تصور
آنان، انسان
یک حیوان دو
پا که کار او
همهاش خور و خواب
و خشم و شهوت
است، نمیباشد؛
بلکه او
موجودی بسیار
عالی و دارای
استعدادی فوق
العاده عظیم
است که میتواند
در دامن تربیت
وحی و نبوت
پیامبران و رجال
آسمانی، به جایی
برسد که دل به
جمال مبدأ
اعلای هستی
داده و در راه
او از جان خود
و عزیزترین
کسانش بگذرد و
خون خود و
عزیزانش را بیدریغ
بریزد.
«برگرفته
از کتاب حج
برنامه تکامل،
تألیف آیت
الله ضیاء
آبادی (با
اندکی تصرف) »
عید
سعید قربان،
عید
طاعت و عید
خلوص و گاه
قدم گذاردن در
مسیر قرب الهی،
بر
تمامی پیروان
آیین
ابراهیمی
فرخنده باد.
پایگاه
اسلامی شیعی
رشد
پاورقیها:
1-
«و اذبح
حنجرة الهوی و
الطمع عند
الذبیحه» (مصباح
الشریعه، باب
21).
2- «میته
شهوته،
مکظوما غیظه،
الخیر منه
مأمول و الشر
منه مأمون» (نهج
البلاغه،
خطبه 184).